Vergelijking tussen de periode Aug 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
385 | 346 | -10,1% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 3.203 | 2.694 | -15,9% |
Passagiers: | 39.615 | 39.782 | +0,4% |
Vracht/ton: | 4.333 | 2.735 | -36,9% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Aug 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
2.222 | 2.141 | -3,64% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 20.618 | 17.735 | -14,0% |
Passagiers: | 171.154 | 177.018 | +3,5% |
Vracht/ton: | 35.528 | 31.837 | -10,4% |
Commentaar:
AUGUSTUS 2013 bevestigt de negatieve trend van de laatste maanden.
Met ca 16 % minder bewegingen en ca 37 % minder vracht dan in augustus 2012 bereikte de luchthaven het weinig benijdenswaardig resultaat een van de zwakste maanden van de jongste 20 jaar gerealiseerd te hebben.
Zoals bekend zijn de hoofdredenen hiervoor het jarenlang gebrek aan dynamisch beleid door het Vlaams Gewest, het uitblijven van de beslissing om het beheer te privatiseren, de slechte economische wereldconjunctuur en het verlies aan cliënteel ten gunste van concurrerende luchthavens.
Alleen op het vlak van passagierstrafiek bereikte augustus 2013 een positief resultaat, zij het zeer bescheiden met 0,4 %.
In de komende maanden mag nog geen kentering verwacht worden, vermits de nieuwe beheerstructuur pas vanaf 2014 in werking treedt. Deze zal uiteraard geen mirakels op korte termijn kunnen verwezenlijken.
Er zal op alle vlakken hard moeten geknokt worden: nieuwe passagiersverbindingen, aantrekken van grote vrachtspelers, stimuleren van de general aviation, enz. enz.